Hcd- Blog

Ötletek, információk Human Centered Design témában havonta

Miért alkalmazd a design thinking módszereit a vállalkozásodban?

Szeretnél valami új dolgot alkotni, létrehozni? Szeretnél üzleti sikereket elérni? Akkor kerüld el a csoportgondolkodás, egocentrizmus, információs elfogultság csapdáját. Ezek mind visszatartanak bennünket attól, hogy valós sikereket érjünk el. Ha felismered ezeket a dogmákat, akkor az már  fél siker. A design thinking legnagyobb értéke az, hogy segítségével új értéket teremthetünk a felhasználók, vásárlók problémáinak megértésén keresztül.
Miért design?

A design thinking mint szó nagyon divatos lett mostanában. Azért mondom, hogy mint szó, mert sokan anélkül mondják azt, hogy ezt a módszertant, vagy gondolkodásmódot használnák, hogy tudnák valójában miről is szól,,mit is jelent. Természetesen vannak kivételek, azonban ez a ritkább. Minden esetre két könyv elolvasása és egy workshopon való részvétel az inkább nevezhető kezdetnek, mintsem tudásnak.

2010 óta aktívan foglalkozom a design thinking és a human centered design módszereinek, gondolkodásmódjának tanulásával, saját magam és módszertanunk fejlesztésével és életem minden percét ennek szentelem. Szerencsés vagyok, mert azt csinálhatom amit szeretek és mert a legjobbaktól tanulhatok. Egyik mentorom, Jonathan Ball, azon kevés szakemberek egyike, aki részt vett a Design Council Double Diamond módszerének, diagrammjának kifejlesztésében. Amíg svájcban tanultam, Professzor Oliver Gassman is nagyon sok tapasztalatot osztott meg az üzleti modell innováció területéről.  Ők azok, akik abban segítenek, hogy minél jobban el tudjam sajátítani a módszerben rejlő lehetőségeket. Tanulásra, fejlődésre mindig van lehetőség.

"Ha szeretnéd sikeresen alkalmazni a design thinking módszereit, akkor egy dolgot kell nagyon megjegyezned, hogy gondolkodásunk középpontjában a felhasználók, azok igényei, problémái és motivációi vannak."

Kezdésnek amit érdemes megnézni az az, hogy azok a cégek, vállalkozások, akik a felhasználók igényeinek megfelelően terveznek megoldásokat, mindig jelentős és sok esetben kimagasló eredményeket értek, érnek el. De mit is jelent a design thinking?

Mi ez a rejtélyes, misztikus koncepció, amelyet sokszor nehéz elmagyarázni, megfogni vagy megérteni? Kétrészből álló blogposztomnak az első részében az a cél, hogy segítsek megérteni, hogy mit jelent a design thinking és megmutassam, hogy milyen értékes eszköz lehet – ha helyesen alkalmazzák – kis- és középvállalkozások életében, fejlődésében vagy a saját életedben.

Design Thinking alkalmazása I Human Centered DesignKép: Francis& Son 
Mit jelent az hogy design thinking?

Talán, kezdjük az egészet a design thinking fogalmának meghatározásával. Íme néhány példa hogy kinek mit jelent a design: “ A design thinking, olyan mint egy tudományág, ahol a designer empátián és különböző módszerek használatával, megérti a célközönség, a felhasználók igényeit és összehangolja azzal, ami technológialiag megvalósítható, és amit egy használható üzleti stratégia segítségével átalakíthat vásárlói értékké vagy piaci lehetőséggé.” Vagy itt van egy másik: “A design thinking folyamata először meghatározza a problémát, és azután tervez meg (különböző) megoldásokat, úgy hogy közben a felhasználók problémáit, igényeit  helyezi a koncepciófejlesztés középpontjába. Ez a folyamat a felhasználók szükségleteinek, problémáinak megtalálására, megértésére koncentrál. A folyamat középpontjában az a gondolat áll, hogy valamit gyorsan megtervezzünk és teszteljünk azért, hogy ezekből tanulva haladjunk tovább.”

Ami az egészben nagyon érdekes az az, hogy talán nincs egy teljesen elfogadott meghatározása a design thinking-nek vagy annak, hogy mit is jelent hogy design egy cég, vállalkozás életében.  Roberto Verganti nagysikerű könyvében, a Design Driven Innovation-ban is erről ír: „Yes, but...what is design?”, „Igen, de mit is jelent az, hogy design?”. Ez a kérdés nem egy egyetemi előadás keretében merült fel, hanem a Desing Council, az angol kormány innovációs szervezetének egyik megbeszélésén. Mivel nehéz megfogalmazni a jelentését, ezért szeretnék felajánlani egy alternatív megoldást.

Ha szeretnéd sikeresen alkalmazni a design thinking módszereit, akkor egy dolgot kell nagyon megjegyezned, hogy gondolkodásunk középpontjában a felhasználók, azok igényei, problémái és motivációi vannak. Munkánk egyetlen célja, hogy ezekre a kérdésekre adjunk választ. Ezt azonban könnyebb mondani, mint csinálni.

A válasz nagyon sok esetben egy új termék vagy szolgáltatás vagy már meglévő dolgok különböző módon történő „összekeverése”. Az olyan cégeknél, ahol a designt, mint stratégiai eszközt használják, megpróbálják egyesíteni az innovációs stratégiákat az üzleti célokkal, mert a kettő szorosan összefügg.

Az élet, csak úgy mint egy design probléma, tele van kötöttségekkel – idő, pénz, életkor, körülmények és így tovább. Sajnos, vagy nem, de nem kaphatunk meg mindent, így ha többet szeretnénk, akkor kreatívnak kell lennünk. Tudnunk kell, hogy milyen eszközökkel és hogyan érjük el azt, amit szeretnénk. Ebben segíthet a design thinking.

A design thinkingre tekinthetsz úgy is, mint egy pszichológiai koncepcióra, mintsem egy eszközre vagy folyamatra, amelyet ha alkalmazunk, vagy betartunk      - mint akár egy receptet – akkor a kívánt eredményt hozza. Lehet sokaknak ez nem lesz népszerű, de mivel ez egy pszichológiai koncepció, így személyes dolgok szükségesek a siker eléréséhez: állhatatosság, alázatosság, empátia, tudatosság, erőfeszítés...ezek kellenek ahhoz, hogy megváltoztasd magadban az általánosan ön- és célorientált perspektívákat a világról.
"Munkánk célja, hogy egy adott szituációból egy jobb szituációba vigyünk egy terméket, szolgáltatást és hogy jobb megoldásokat kutassunk, tervezzünk és fejlesszünk."
Hogyan tudsz értéket teremteni a design thinking módszerével?

Ez  mind szép és jó, de milyen értéket ad a design a vállalkozásoknak? Vagy realisztikusabban mondva, jó de mit mutatnak a számok? Hogyan segít ez a pszichológiai koncepció abban, hogy a következő negyedévben jobb bevételeket generáljunk, miközben csökkentjük kiadásainkat? Milyen bizonyíték van a design thinking vállalkozásokra gyakorolt értékének alátámasztására?

A Design Management Institute (DMI) Design Value Indexe szerint azok a cégek, amelyek design-orientált vállalati stratégiát alkalmaznak 219 százalékos befektetés-arányos megtérülési (ROI) előnyt mutatnak az S&P500 indexhez képest egy 10 éves időszakban (2004-2014). 219% befektetés arányos megtérülés...de ha ez nem lenne elegendő, akkor nézzük meg a Desing Council kimutatását, amiben a design az angol gazdasághoz hozzáadott értékét mutatja. A számokból jól látható, hogy a design szerepe óriási, és ha azt helyesen használják, akkor komoly értéket ad egy vállalkozásnak.

Azonban ahhoz, hogy ezeket az eredményeket realizálni tudjuk, le kell küzdenünk az olyan folyamatokat, amelyek egyéni és csoport szinten is a változás ellen vannak. Sajnos nagyon sok „bizonyíték” van arra, hogy az emberek – általában – a jelenlegi állapot fenntartására törekednek, lehetőleg elkerülve minden problémát az életükben. Itt most nem azt mondom, hogy mindent azonnal le kell cserélni és újat készíteni. Nem, pont az ellenkezője. Munkánk lényege,  hogy egy meglévő helyzetből egy jobb, preferáltabb helyzetbe tervezzünk át egy szolgáltatást vagy terméket.

Kép forrás: http://www.designcouncil.org.uk/resources/report/measuring-value-and-role-design
Hogyan szakadjunk el az "alapértelmezett" gondolkodástól?

Egyéni és szervezeti szinten is meg kell barátkoznunk azzal a gondolattal, hogy el kell szakadnunk az alapértelmezett gondolkodásmódtól, attól amelyek a múltban sikereket hoztak. Ez nem könnyű.  

A design thinking módszereinek használata, mind személyes, mind céges szinten jelentős eredményeket hozhat. Ugyanakkor, ahhoz, hogy elérjük ezeket, szükséges, hogy tisztában legyünk kognitív, tudalatti korlátainkkal, elfogultsággal és más emberi fejlődést korlátozó tényezőkkel és túl kell lépnünk ezeken, azért hogy fejlődni tudjunk. Ha ezt sikerült elérnünk, és nem az ego vagy a csoportgondolkodás, hanem a design thinking veszi át a fejlesztés szerepét, akkor kreatív probléma megoldási technikák segítségével, a felhasználók igényeire való figyeléssel új értéket tudsz teremteni mind a vállalkozásod, mind a felhasználók, ügyfeleid számára. Legfontosabb azonban az, hogy mindig olyan megoldást tervezz, amely középpontjában az ember van.

Budapest, 2017.  November 14.
Böröczky Ferenc

Érdekel a Human Centered Design világa? Akkor gyere el aktuális workshopunkra!

Feliratkozás a Központban az Ember hírlevelére

User Experience Design Workshop - Budapest

2016. November 5. (Szombat) 10:00 - 14:00

User Experience alatt nemcsak azt a folyamatot értjük, amikor egy felhasználó ellátogat egy weboldalra és ott használ egy szolgáltatást. User Experience alatt a teljes folyamatot értjük, attól a ponttól kiindulva, ahogy a termékre vagy szolgáltatásra felfigyelt.

HAVE A PROJECT? WE’RE HERE TO HELP YOU CREATE IT.