Felhasználói igények megismerése

Figyelem a titka mindennek.

felhasználók igényeinek megismerése

Az emberiség egyik legalapvetőbb tulajdonsága, hogy mindig tervezett és készített olyan eszközöket, tárgyakat, amelyek a szükségleteik miatt fontosak voltak. Ezek a szükségletek változnak, ezért az emberiségnek újra és újra át kell gondolnia, terveznie azokat az eszközöket, amelyeket korábban terveztek és az új igényeknek megfelelően átformálni őket vagy teljesen újakat készíteniük.

A világ telis -tele van új vagy megújított eszközökkel, tárgyakkal, amelyek segítségével az életünket szeretnénk jobbá tenni. A körülöttünk lévő dolgok - kivétel azok, amelyeket a természet alkotott - valaki által lett megtervezve. A tervezés kezdetén egy tervező mérnők általában egy nagyon rosszul megfogalmazott problémával találkozik, amelyre általában úgy tekint, mint egy tünet és nem maga a probléma.

A felhasználók igényeinek megismerése -  a felhasználók szemszögéből - a legfontosabb lépés egy emberközpontú megoldás tervezésénél. A legelső dolog, amit ilyenkor tehetünk, hogy feltételezés helyett megkérdezzük a felhasználókat: megfigyeljük, meghallgatjuk és megismerjük problémáikat. A kutatás a design thinking módszereinek alkalmazásában nem igényel nagy anyagi ráfordítást, céltudatos és azonnal elkezdhető. Leggyakrabban alkalmazott módszerek:  

Etnográfiai kutatások

Ezek a kutatási módszerek nagyon hasznosak, hogy megismerjük a felhasználókat a saját környezetükben. Az etnográfiai kutatások alapja, hogy a kutatók elmennek a felhasználókhoz/ célcsoporthoz és megfigyelik őket saját környezetükben. 

Ilyenek például:

- Fly on the wall observation
- Contextual inquiry
- Walk-a-mile immersion

A felhasználóval közös kutatás (Participatory research)

Az emberközpontú innovációs tervezés ezen csoportja, úgy segíti a kutatást, hogy olyan eszközöket ad a felhasználók kezébe, amelyekkel ki tudják fejezni saját magukat, rögzíteni tudják közvetlen élményeiket, gondolataikat. Ilyenek például
- Journaling
- Build your own
- Buy a feature

Értékelő kutatás (Evaluative Research)

Napjaink rohanó világában, a folyamatosan és gyorsan változó kihívásokra rugalmas válaszokat tervezni kívánó vállalkozások, szervezetek projektjeinek létjogosultságát értékelő kutatásokkal tudjuk alátámasztani. Egy értékelő kutatás során, szisztematikusan az értékelésben érintettek (felhasználók) számára érthetően, követhetően és átláthatóan felmérjük az adott projekt megvalósulásának minőségi, fejlesztési hatásait. Ilyenek például:

 - Think a loud testing

 - Heuristic review
 - Critique
- System usability scale

Kérdés merült fel? Lépj velünk kapcsolatba!

Human Centered Design