Hcd- Blog

Ötletek, információk Human Centered Design témában havonta

Ne csak szavakkal legyél "innovatív"

Ha begépeled az “innováció” szót a Google keresőjébe, akkor közel 1,060,000 millió találatot kapsz. Sokan, egy cégen, vállalkozáson vagy szolgáltatáson belüli bajra az innovációt tekintik csodaszernek és mindenki innovatív akar lenni. 
A valóság azonban nem ennyire romantikus. A legtöbb innovációs erőfeszítés kudarcra van ítélve; és sokan direkt elterelik a figyelmet arról, ami a sikerhez szükséges.
Mit jelent az "innováció"?

Az „innováció” szó a latin „novus” – új jelentésű szóból ered.

A legtöbb innovációs kezdeményezés célja valami új megteremtése, de az új nem feltétlenül jelenti az értékeset is. Az üzleti növekedés generálására szánt kezdeményezések fókuszában a vásárlók számára történő értékteremtésnek kellene állnia.

Amikor elkezdesz azon gondolkodni, hogy a vásárlók számára értéket növelj, számtalan potenciális megoldás bukkan fel, amely olyan termékek, szolgáltatások dimenzióját hozza létre, ami messze túlmutat az új funkciók hozzáadásán vagy a teljesítmény bővítésén a meglévő termékekben. Mi azt javasoljuk, hogy az „innováció” szó helyett az értékteremtésre fókuszálj, a figyelem a vásárlóra kerüljön a vállalkozás, szervezet igényei mellett.

Ha még sikeresebb megoldást keresel, akkor a projekted kezdetén a szolgáltatásod, terméked céljait, tartsd szem előtt, és azt hogy hogyan tudsz értéket teremteni a felhasználóid számára.

"A legtöbb innovációs kezdeményezés célja valami új megteremtése, de az új nem feltétlenül jelenti az értékeset is"

A kutatás, fejlesztés folyamatára való összpontosítás azért fontos, mert az önvizsgálatot segít elő. Megérted, hogy a terméked, szolgáltatásod hogyan fogja jobban szolgálni a vásárlókat, felhasználókat és a társadalmat is.

Amikor elkezdjük feltérképezni a probléma forrását, a velünk szemben álló kihívásokat, akkor nagyon fontos, hogy tudjuk, hogy milyen úton, módszerekkel akarjuk megközelíteni azokat. Emberközpontú megoldások tervezésénél ez kiemelten fontos. Hiszen nem látszat megoldásokat keresünk, hanem valós problémákra, valós megoldásokat.

Ha ezt jól csináljuk, és a fókuszunk a vásárlóink, felhasználóink valós problémáin, igényein van, és tudjuk, hogy mi a célja a szolgáltatásunknak, termékünknek, akkor a projektünk sikerének az esélye hatványozottan megnő.

Innovációs workshop I Human Centered Design workshopKép: Francis& Son - Jabil Circuit Hungary Kft.- HCD és UX workshop - 2016 - Fotó: Györffy Dániel
Ötletek a tervezéshez

Az elmúlt bő egy évtizedben az innováció egy egész iparággá fejlődött ki. Az újítani vágyók számára több ezer (ha nem tízezer) könyv, folyóirat kapható, tanfolyamok sokasága segíti felkészíteni a cégeket, vállalkozásokat az innovációra.

Mi itt most 7 egyszerű dolgot, elvet szeretnénk megosztani, amely minden újító megoldás alapját kell hogy szolgálja, amely segít a felhasználók számára az érték teremtésében.

1. Produktivitás. A vásárlók indirekt megtakarításokban részesülnek (pl. létszámban, nyersanyagokban, tulajdonságban, stb.) az általad nyújtott termék vagy szolgáltatás kiváló minősége, pontossága és megbízhatósága miatt.

2. Kényelem. Termékek és szolgáltatások, melyek egyszerűek, könnyen használhatóak és elérhetők, amikor és ahol a vásárló használni szeretné őket.

"A teljesítés, a reakcióidők, a rendelés körforgása és a problémák megoldása legyen gyors és proaktív."
3. Sebesség. A kényelemhez kapcsolódik az, hogy a szolgáltatás vagy termék mennyi időt spórol meg a felhasználóknak. A teljesítés, a reakcióidők, a rendelés körforgása és a problémák megoldása legyen gyors és proaktív.

4. Választék.  A vásárlóknak a termékek és szolgáltatási szintek szélesebb skáláját kínálják fel, ami növeli a változatosságot és a rugalmasságot. Ez fontos a vásárlók számára és kiterjedhet a termékek, szolgáltatások testreszabására is. A fentiek mind jellemezhetők funkcionális előnyként, azonban az érzelmi előnyök szintén nagyon értékesek.


5. Jóérzés faktor.
A vásárlók jobban érzik magukat a vásárlástól a nagyobb presztízs, a termék, szolgáltatás minősége vagy az egyediség érzete miatt; a termék használata élvezetes vagy szórakoztató, vagy etikai indokokkal készült (pl: környezetbarát)

6. Biztonság. Az érzelmi érme másik oldala a biztonság, a rossz érzet kockázatának csökkentése. A vásárlói bizalom megszerzése, megtartása és megőrzése az egyik legnehezebb feladat. Ezt a vállalkozás, szervezet referenciái és különböző garanciák támogathatják.

7. Alacsony ár. A vásárlók direkt megtakarításokban részesülnek, mivel az előzetes és folyamatos költségek alacsonyak vagy csökkennek. Az ár-érték arány kapcsolata mindig nagyon fontos tényező.
Az innovációs megoldások sokszor elbuknak - pedig nem kellene, hogy ez így legyen.

Az innováció szót annyit használták, sokszor olyan kontextusban, aminek kevés vagy semmi köze sincs az innovációhoz. Ezért kezdi elveszteni a jelentését. Nagyon sok esetben összetévesztjük a folyamatot a végeredménnyel és dolgokat úgy magyarázunk el, hogy az jól hangzik, de nem jelent szinte semmit.

Az innováció lehet, hogy egy találmányt jelent, de azon kívül még nagyon sok más dolgot is. Például azt, ha az újítás más szolgáltatók, partnerek termékeivel tud együttműködni. Egy újító megoldásnak nem kell feltétlenül megváltani a világot (bár egy kicsit mindannyian szeretnénk ha ez így lenne) elég ha "csak" hasznos az embereknek a társadalomnak. A legfontosabb azonban az, hogy mindig olyan megoldást tervezzetek, amely középpontjában az ember van.

Budapest, 2017.  Szeptember 14.
Böröczky Ferenc

Érdekel a Human Centered Design világa? Akkor gyere el aktuális workshopunkra!

Feliratkozás a Központban az Ember hírlevelére

User Experience Design Workshop - Budapest

2016. November 5. (Szombat) 10:00 - 14:00

User Experience alatt nemcsak azt a folyamatot értjük, amikor egy felhasználó ellátogat egy weboldalra és ott használ egy szolgáltatást. User Experience alatt a teljes folyamatot értjük, attól a ponttól kiindulva, ahogy a termékre vagy szolgáltatásra felfigyelt.

HAVE A PROJECT? WE’RE HERE TO HELP YOU CREATE IT.