Hcd- Blog

Ötletek, információk Human Centered Design témában havonta

szociális vállakozások

Az évek alatt a szociális vállalkozások nagyon különböző módon lettek meghatározva. Szociális vállalkozásra általában az jellemző, hogy non-profit, de működhetnek kereskedelmi alapon is. Viszont működésük központjában mégis a közösség és azok érdekei állnak és nem egy tulajdonost szolgálnak ki. A szociális vállalkozásoknak általában az a célja, hogy a helyi közösségeken keresztül egy kicsit jobbá tegyék a világot.
Mit is jelent az hogy szociális vállalkozás?

Ezzel az utolsó dologgal azonban van egy apró probléma, mert ez azt feltételezi, hogy minden olyan vállalkozás, amely a legkisebb változást is eléri a meglévő status quo-ban, azt szociális vállalkozásnak lehet tekinteni. Így ez a fogalom mindenre és semmire sem igaz.

Mi úgy fogalmazzuk meg a szociális vállalkozásokat, hogy azok a dolgok jobbátételén túl valami jelentős változást akarnak elérni.

Ezek a vállalkozások meg akarják változtatni a jól megszokott de “boldogtalan egyensúlyt” és át szeretnék alakítani egy sokkal egyenlőbb, stabilabb állapottá. Ezek a vállalkozások többféle módon valósíthatók meg, például üzleti alapú vállalkozásként, NGO-ként szociális vállalkozásként vagy non-profit szervezetként.

A változások általában kis lépésekkel kezdődnek.

"Ezek a változások rendszertelenül történnek és aránytalanul nagy változásokat idéznek elő világunkban."

Nagyon sok olyan esettel találkozunk, amikor valaki egy dolgon csak egy kicsit javít. Jobbá teszi, mint például hajléktalanoknak segítenek azzal, hogy kávé eladásával pénzt kereshetnek. Több olyan megoldás volt már, amelyek segítették a hajléktalanokat, de ez a szociális vállalkozás egy lépéssel továbbment.

A nagy pozitív változások azok, amelyek megváltoztatják a meglévő egyensúlyt. Ezek a változások rendszertelenül történnek és aránytalanul nagy változásokat idéznek elő világunkban. Ha megnézzük a sikeres szociális vállalkozásokat, amivel nagy változást sikerült elérni, akkor azokat négy különböző lépésre tudjuk lebontani.

Szociális vállalkozásokKép forrás: http://www.inclusivebusinesshub.org/wp-content/uploads/2015/02/Screenshot20150203at9.56.59AM.png

1. Probléma megértése

Ahhoz, hogy bármilyen szociális paradoxonra komoly megoldást tudjunk találni tökéletesen meg kell értenünk a rendszer sajátosságait és problémáit. Az egyensúly megváltoztatásához először is meg kell értenünk annak alapjait, hogyan alakult ki és mi tartja egyben.

2. Vizió, tudjuk hogy mi a célja a munkánknak

El kell tudnunk képzelni azt, hogy milyen lesz a jövő a változás után, mit akarunk elérni, mi a célunk. Nagyon fontos, hogy tisztán lássuk és tudjuk, hogy mit szeretnénk elérni. De ahhoz, hogy pozitív változást tudjunk elérni minden szociális vállalkozásnak kell egy jól megfogalmazott irány. Út, amit bejárva eléri a célját. A sikeres szociális vállalkozók olyanok, mint például a Magnet Bank nagyon magasra teszik a mércét és alapvető változásokat képzelnek el a meglévő (banki) egyensúlyban.

"Konfrontálódjatok azokkal a meglévő szociális struktúrákkal, amelyek a kevésbé szerencsés embertársainkat maguk mögött hagyják."

3. Új üzleti modell

A szociális vállalkozás sikeres működéséhez fontos, hogy kreatív üzleti modellt építs. Olyan üzleti modellre van szükség, amely fenntartható, csökkenti a kiadásaidat vagy növeli a vállalkozás számára a hozzáadott érték mértékét. Véleményünk szerint a szociális vállalkozók nem fejlesztenek merőben más üzleti modelleket, sokkal inkább kreatívan ötvözik különböző szektorok üzleti modelljeit. Nagyon fontos szem előtt tartani azt, hogy egy szocilális vállalkozás üzleti modellje a felhasználóik számára történő értékteremtésen kell, hogy alapuljon.

4. A megoldás, szolgáltatás skálázhatósága

Egy megoldás, szolgáltatás skálázhatósága nagyon fontos, szinte kritikus része a szociális vállalkozás sikerességének. Skálázhatóság alatt nem a vállalkozás méret vagy költségvetésbeli növekedését mérjük; hanem a hatékonyságát. Milyen eszközökkel és megoldásokkal mekkora változást tud elérni. A szociális vállalkozóknak szisztematikusan kell megtervezniük a szolgáltatásaik, megoldásaik üzleti modelljét ahhoz, hogy a legnagyobb változást tudják elérni.

Izlelő a családbarát étterem

A “jó” az ne legyen “elég jó”.

Ha abban gondolkodsz, gondolkodtok, hogy szociális vállalkozást indítotok, akkor soha ne elégedjetek meg félmegoldásokkal, különben nem lesztek sikeresek. Természetesen életünk szakaszaiban a sikerességet különböző módon éljük meg, de olyan megoldást tervezzetek meg, amelyre mindig büszkék lehettek. Konfrontálódjatok azokkal a meglévő szociális struktúrákkal, amelyek a kevésbé szerencsés embertársainkat maguk mögött hagyják.

Tegyetek meg mindent azért, hogy a munkátok fontos és hasznos legyen mások számára és érjetek el változást. Ne feledjétek nem kell azoknak nagyoknak lenniük. Bízzatok magatokban, értékeitekben és az ötleteitek sikerességében. A megoldásaitoknak, szolgáltatásaitoknak, szociális vállalkozásaitoknak mindig lesznek támogatói, és kritikusai is. A legfontosabb azonban az, hogy mindig olyan megoldást tervezzetek, amelynek a középpontjában az ember van.

Budapest, 2017. Augusztus 14.
Böröczky Ferenc

Érdekel a Human Centered Design világa? Akkor gyere el aktuális workshopunkra!

Feliratkozás a Központban az Ember hírlevelére

User Experience Design Workshop - Budapest

2016. November 5. (Szombat) 10:00 - 14:00

User Experience alatt nemcsak azt a folyamatot értjük, amikor egy felhasználó ellátogat egy weboldalra és ott használ egy szolgáltatást. User Experience alatt a teljes folyamatot értjük, attól a ponttól kiindulva, ahogy a termékre vagy szolgáltatásra felfigyelt.

HAVE A PROJECT? WE’RE HERE TO HELP YOU CREATE IT.