Ux - Blog

Ötletek, információk UX témában havonta

UX alapok – Felhasználói igények
megismerése, tesztelése

Számunkra a User Exeperience folyamatok fejlesztése vagy egy User Interface tervezése, az nem egy úgynevezett drag-and-drop rendszerben felépített/összerakott wireframere vonatkozik. A tervezés az egy folyamat és a tervezőknek tudniuk kell hogy milyen adatokra, felhasználói folyamatokra, igényekre vagy elvárásokra alapozva hozzák meg döntéseiket egy felülelt tervezésénél. Képzéseinket, úgyanúgy mint ezeket a blogbejegyzéseket úgy építettük fel hogy az végigvegye a User Experience fejlesztésének lépéseit. Havonta megjelenő bejegyzéseink, esszéink célja hogy adjon egy keretet a User Experience tervezés folyamatainak.
Felhasználói igények megismerése

Természetesen akadnak olyanok, akiknek ez nem fontos a felhasználói igények megismerése. Ezen információk nélkül is tudnak ”tervezni”. Kritikusan fogalmazunk, mert gyakorlatból tudjuk hogy nagyon sokan ”terveznek” webes felületetket – hogy milyen hatékonysággal és sikerrel megbízóik részére az már más kérdés – anélkül hogy megismernék a felhasználó igényeket vagy folyamatokat. Ez nem jó senkinek és nem is segíti  a UX design közösség fejlődését. Nagyon sok jó példát lehet találni akik valós, érték alapú UX design-okat terveznek. A Központban az ember nem egy konzultáns cég, mi képzéseket tartunk UX designnal foglalkozóknak és érdeklődőknek akiket érdekel ez a fontos és izgalmas terület. Mi, a központban az embernél olyan tudást adunk át, amely hasznos, hiteles forrásokból táplálkozik, tapasztalat alapú és a gyakorlatban azonnal alkalmazható.

Minden emberközpontú megoldás, UX design tervezés a felhasználó igényeinek megismerésével kezdődik, velük közösen és együttműködve készül el.


Minden emberközpontú megoldás, UX design tervezés a felhasználó igényeinek megismerésével kezdődik, velük közösen és együttműködve készül el. Képzéseinken olyan módszereket mutatunk be mint például: fly-on-the wall, walk-a-mile vagy interjú készítése felhasználókkal.
Ezeknek a módszereknek a legnagyobb előnye az, hogy könnyen alkalmazhatók és segítik a tervezés folyamatát úgy hogy a tervezés emberközpontú maradjon. A felhasználói igények felmérése a UX design tervezés folyamatának a legelején a legfontosabb. Ilyenkor fontos tudni, hogy ezek az igények korábbi tapasztalatokat hordoznak, így az új terveknek is muszály olyan design elemeket, funkciókat tartalmaznia amelyeket a felhasználók könnyen felismernek. Az intuitív, kreatív megoldások nagyon fontosak, de a tervezésnek mindig megbízható és konkrét adatokon kell alapulniuk.

Felhasználói tesztek

Card Sorting

Hogy miért fontos és miért az egyik leghasznosabb Usability Testing módszer a Card Sorting? Mint ahogy azt tudjuk a navigáció az egyik legfontosabb eleme egy felhasználói élménynek, ezért az a cél, hogy olyan információs architectúrát építsünk fel  amely a felhasználók számára a legtermészetesebb felhasználói élményt adja. A Card Sorting szépsége abban áll, hogy a tervezőket segít egy olyan információs architectúrát felépíteni amelyek hétköznapi mintákon alapulnak. Kétféle Card Sorting technikát különböztetünk meg.

Open Card Sorting

A felhasználóknak  csak különböző címkékkel ellátott kártyákat adunk és azzal az instrukcióval látjuk el őket hogy, csoportosítsák a kártyákat úgy ahogy azt ők gondolják. Miután csoportosították őket, megkérjük hogy adjanak neveket/nevezzék el a csoportokat. Open Card Sorting módszer akkor a leginkább ajánlott, amikor új ötletekre van szükségünk. Ezzel a módszerrel a felhasználók segítik a tervezést a saját gondolataik, igényeik vagy elvárásaikat kifejezve.

Closed Card Sorting

A Closed Card Sorting módszer abban különbözik az Open Card Sorting módszertől, hogy ebben az esetbena felhasználókat arra kérjük meg, hogy a kártyákat kategórizálják a már meglévő csoportokba. Closed Card Sorting módszert olyan esetekben a legcélszerűbb alkalmazni, amikor egy már véglegesített információs architectúrát akarunk frissíteni illetve új ötlekekre van szükségünk a változtatások elvégzéséhez.

A felhasználók igényeinek, elvárásainak vagy rejtett motivációinak megismerése az nem akkor szükséges amikor egy design már befejezett.  A felhasználók igényeinek, elvárásainak megismerése a teljes tervezési folyamatot végig kell kísérnie.

Egy másik nagyon egyszerű és kevés befektetéssel elvégezhető Usability Testing módszer az interjú.

User interview

User interview vagy interjú a felhasználókkal az egyik legalapvetőbb etnográfiai kutatási módszer amelyet minden emberközpontú tervezés esetén alkalmazni lehet. Amikor elkezdtük publikus workshopjainkat, képzéseinket tervezni nagyon sokat beszélgettünk szakemberekkel (témákról és tapasztalataikról) és felhasználókkal is hogy megértsük hogy milyen elvárásaik vannak szolgáltatásainkkal szemben. Interjúink alkalmával nem direkt kérdéseket tettünk fel, hanem sokkal inkább arra törekedtünk hogy megértsük oktatási vagy tanulási szokásaikat, szükségleteiket és elvárásaikat.

A felhasználók igényeinek, elvárásainak vagy rejtett motivációinak megismerése az nem akkor szükséges amikor egy design már befejezett.  A felhasználók igényeinek, elvárásainak megismerése a teljes tervezési folyamatot végig kell kísérnie.

Hasznos tanácsok a kezdéshez

A kutatásaink kulcsa abban áll, hogy értékes információkat kapjunk a felhasználókkal végzett tesztjeinkből és megfigyeléseinkből.

- Kutatás tervezése: pontosan határozzuk meg a kutatás célját, a vizságlni készült felhasználókat, a kutatás kivitelezésének protokolját, idejét és költségvetési keretünket.

- Felhasználók megfigyelése: tesztre felkért felhasználók megkeresése, kutatás elvégzése, begyűjtött információk dokumentációja.

- Interjúk készítése: felhasználókkal interjúk készítése, a feltárt problémák megbeszélése, visszajelzések és egyéb fontos információk begyűjtése.

- Adatok feldolgozása: a felhasználói interjúk, tesztekből begyűjtött információk feldolgozásának előkészítése, dokumentációs folyamatok meghatározása.

Budapest, 2017. Május 16.
A kutatásaink kulcsa abban áll, hogy értékes információkat kapjunk a felhasználókkal végzett tesztjeinkből és megfigyeléseinkből.

Első lépésben a felhasználóink, azok igényeinek és mindennapi interakcióinak megismerése egy szolgáltatással, felülettel szemben a legfontosabb. A User Experience tervezésének ebben a fázisában, a legjobban, a tradicionális kutátási módszerek a leghasznosabbak amelyeket kiegészítünk különböző design kutatási módszerekkel és felhasználói tesztekkel. 

Következő blogbejegyzésünk a témában, október elején várható amikor arról lesz szó, hogy milyen módszerekkel tegyük struktúráltá a kutatási eredményeinket és hogyan analizáljuk azokat. Továbbá beszélünk arról is, hogy hogyan tervezzünk vizuálisan konzisztens oldalakat.

Érdekel a UX világa? Akkor gyere el aktuális workshopunkra!

User Experience Design Workshop - Budapest

2016. November 5. (Szombat) 10:00 - 14:00

User Experience alatt nemcsak azt a folyamatot értjük, amikor egy felhasználó ellátogat egy weboldalra és ott használ egy szolgáltatást. User Experience alatt a teljes folyamatot értjük, attól a ponttól kiindulva, ahogy a termékre vagy szolgáltatásra felfigyelt.

HAVE A PROJECT? WE’RE HERE TO HELP YOU CREATE IT.