Hcd- Blog

Ötletek, információk Human Centered Design témában havonta

Virtual reality - workshop

Az elmúlt években a technológia körökben a VR lett az egyik legnagyobb hívószó, hiszen a technológia fejlődése végre eljutott arra szintre, hogy egyre több gyártó képes olyan eszközök gyártására, amelyeket a fejünkre helyezve egy digitáls világba találjuk magunkat. Mi is belekerültünk ebbe a trendbe mégpedig a VR-reel fejlesztőivel való együttműködésünkön keresztül.
Virtuális Valóság

A Virtual Reality nagyon felkapott technológia lett és a piackutatási adatok is azt mutatják, hogy a következő években, évtizedekben még nagyobb szerepet fog kapni.  A virtuális valóság alapjait egy angol tudós, Sir Charles Wheatstone rakta le, amikor megalkotta az első sztereoszkópot, amellyel háromdimenziós képeket mutatott be.  A kézi sztereoszkóp egy olyan eszköz, amelyben egy tárgyról vagy helyszínről, kicsit eltérő szögből felvett két kép foglal helyet. 

Nem elég jól megérteni a virtuális valóságban rejlő lehetőségeket, fel kell ismerni a technológiával járó problémákat, korlátokat is. A VR-reel fejlesztői csapatával, 2016 óta működünk együtt és egy nagyon izgalmas és érdekes utazásban veszünk részt velük. A VR-reel innovációs megoldásait már eddig is széleskörűen és különböző szektorokban is alkalmazták. 2016 novemberében voltunk a Playit-en, ahol, mint segítők vettünk részt. Persze a magunkfajta designerek soha sem csak segítők, hanem meg is akarjuk érteni és megfigyelni dolgokat. Információkat kapni felhasználóktól, megtudni, megérteni a véleményüket, érzéseiket vagy esetleges problémáikat a szolgáltatással kapcsolatban. Szerencsések voltunk, mert több száz fiatal és idős kivárta a közel 40 perces várakozási időt, azért, hogy kipróbálhassa a VR-reel saját fejlesztésű megoldásait és játékait. Ugyanez volt a helyzet a Grohe Construma standján is, ahol az érdeklődők kipróbálhatták, hogy milyen érzés virtuálisan zuhanyozni, felfrissülni!

"A virtuális valóság és az abban való fejlesztés az egyik legemberközpontúbb dolog a világon. Egyszerűen azért mert amikor a készüléket a fejünkre helyezzük akkor a külvilág szinte teljesen megszűnik, hiszen legfőbb érzékszervünket a látásunkat korlátozzuk le."
Human Centered Design

De hogy hol van a kapcsolat a virtuális valóság és az emberközpontú megoldások között? A válasz egyszerű. Nagyon sokan, akik használtak már virtuális valóság headset-eket szédülésre, fejfájásra, hideg verítékezésre vagy hányingerre panaszkodtak. A magyarázat - hogy miért is van ez így - egyszerű: az agyunk “megkeveredik”, “összezavarodik” a beáramló információk hatására.

Ez az élmény nagyjából ugyan olyan, mint amikor mozgó járművön olvasunk, felkeveredik a gyomrunk. Természetesen ezek az élmények emberfüggők, nagyon sokan nem panaszkodnak semmilyen problémára, mint ahogy nálunk sem jelentkeztek az előbb felsorolt tünetek. Viszont az élmény, amit a virtuális valóság ad, azt nem lehet elmondani!

Személy szerint nekem a Microsoft Hololens készüléke tetszett a legjobban. Az élmény az, ami a legfontosabb.

Fotó: Györffy Dániel - https://www.instagram.com/azakha.vision/

Hogy hol is kapcsolódunk a VR-reel innovatív megoldásaihoz? A virtuális valóság és az abban való fejlesztés az egyik legemberközpontúbb dolog a világon. Egyszerűen azért, mert amikor a készüléket a fejünkre helyezzük, akkor a külvilág szinte teljesen megszűnik, hiszen legfőbb érzékszervünket a látásunkat korlátozzuk le.

Ezért muszály hogy a legnagyobb komfortot biztosítsuk a felhasználók számára. Munkánk nagyrészében megfigyeljük és megértjük a felhasználók problémáit a VR-reel által fejlesztett megoldásokra, és a fejlesztőket abban segítjük, hogy ezen igényeket leginkább szem előtt tartva tervezzenek élményeket. Ez egy nagyon hosszú és komplex feladat.

"A cél elérése érdekében havonta 5 napos Design Sprinteket fogunk tartani amivel egy-egy befejezés előtt álló vagy elkészült funkciót tesztelünk le felhasználók bevonásával."
Design Sprint

A szombati workshop célja az volt, hogy a VR-reel fejlesztői csapata megismerkedjen az emberközpontú megoldások, a design thinking alapjaival. Meghatároztunk irányokat arra vonatkozóan, hogy a következő 6-9 hónapban milyen feladatokat tervezünk elvégezni, valamint hogy hogyan tudjuk azokat sikeresen végigvinni.

A cél elérése érdekében havonta 5 napos Design Sprinteket fogunk tartani, amivel egy-egy befejezés előtt álló vagy elkészült funkciót tesztelünk le a felhasználók bevonásával

Hogyan kezdjél el egy Design Sprint-et?

A Design Sprint - ideális esetben - egy 5 napos folyamat, amely kritikus kérdésekre ad választ, gyors prototípus készítés és az ötletek tesztelésén keresztül – mindezt a felhasználók bevonásával.

A folyamat első napján, hétfőn feltérképezzük a problémákat és meghatározzuk, azokat a részeket, amire fókuszálni akarunk. A második napon, kedden skicceket készítünk a lehetséges megoldásokról. A harmadik napon, szerdán eldöntjük, hogy melyek azok a megoldások, amelyeket továbbviszünk és tesztelni akarunk. A negyedik napon, csütörtökön elkészítünk néhány prototípust. Majd a Design Sprint 5. Napján, pénteken leteszteljük azokat a felhasználókkal.

Elsőre egyszerűen hangzik, és nem is kell a dolgokat túlbonyolítani ahhoz, hogy azok jók legyenek. Ha valós sikert akarsz, akartok elérni, akkor mindenképpen tartsátok szem előtt a felhasználói igényeket, problémákat, szükségleteket és ne felejtsétek, hogy minden technológia megoldás központjában az ember van.

Budapest, 2017. Augusztus 4.

Érdekel a Human Centered Design világa? Akkor gyere el aktuális workshopunkra!

Feliratkozás a Központban az Ember hírlevelére

User Experience Design Workshop - Budapest

2016. November 5. (Szombat) 10:00 - 14:00

User Experience alatt nemcsak azt a folyamatot értjük, amikor egy felhasználó ellátogat egy weboldalra és ott használ egy szolgáltatást. User Experience alatt a teljes folyamatot értjük, attól a ponttól kiindulva, ahogy a termékre vagy szolgáltatásra felfigyelt.

HAVE A PROJECT? WE’RE HERE TO HELP YOU CREATE IT.